Työväkeä, Sivistystä, Liikettä – Satavuotias Työväen Sivistysliitto

pe syysk. 02 10:05:00 2022

Työväen Sivistysliiton yli sadan vuoden mittaiselle taipaleelle mahtuu paljon kerrottavaa, niinpä myös tuosta taipaleesta kertova historiateos vaatii kaksi osaa.

Tero Tuomiston kirjoittaman Työväkeä, Sivistystä, Liikettä – Satavuotias Työväen Sivistysliitto -teoksen ensimmäinen osa julkaistiin 1.9.2022.  Samana päivänä TSL:n perustamisesta tuli kuluneeksi 103 vuotta.

Liitto syntyi tilanteessa, jossa sisällissota oli juuri takana ja oli sovinnonteon aika. TSL:n erityiseksi tehtäväksi tuli luoda perustaa yhteiselle rakennustyölle. Historiateoksen ensimmäinen osa ulottuu TSL:n perustamisesta sotavuosien jälkeiseen murrosaikaan. Toinen osa julkaistaan helmikuussa 2023.

TSL ei ole koskaan toiminut tyhjiössä; sen toimintaan on vaikutettu ja liitto on vaikuttanut ympäristöönsä. Tuomisto kertookin pyrkineensä kuvaamaan kirjassa sekä Sivistysliittoa että sen toimintaympäristöä runsaan vuosisadan kuluessa. Hän kuvaa kirjan näkökulmaa avoimeksi: suomalaisen yhteiskunnan kokoiseksi ja kaikkea tarkastellaan ikään kuin liiton toimiston ikkunoista.

Työväen Sivistysliiton pääsihteeri Jouko Muuri painottaa, että historian merkitys ei ole kadonnut nykyhetkessäkään. Historiasta voi myös oppia.

– Kirjan suuri kertomus ja pienemmät tarinat avaavat menneisyyttä paitsi luomalla kuvia tapahtuneesta, tarjoamalla samalla näköaloja myös tulevaisuuteen, Muuri pohtii.

Työväkeä, Sivistystä, Liikettä -teoksen kirjoittanut Tero Tuomisto on kotiseutuneuvos, valtiotieteiden maisteri ja historiantutkija, jolle Sivistysliitto tuli tutuksi jo 1970-luvulla.

Lue myös Aikamerkin juttu: Menneisyyttä kannattaa muistaa

Työväkeä, Sivistystä, Liikettä – Satavuotias Työväen Sivistysliitto
-    kirjan pdf-versio on TSL:n verkkosivujen materiaalipankissa
-    kirjan näköisversio on luettavissa Issuu-palvelussa