Kuinka kantaa ottavat laulut syntyvät?

to huhtik. 01 14:21:00 2021

Kymmenen laulaja-lauluntekijää ympäri Suomea kokoontui maaliskuussa 2021 etätyöpajaan tekemään kantaa ottavia lauluja. Ohjaajana toimi kuplettipoppari Jukka Takalo, ja työpajassa hyödynnettiin tehtäviä Heikki Salon kirjasta Kahlekuningaslaji – Laululyriikan käsikirja. Uudet kappaleet saivat kurssin päätteeksi ensiesityksen etäklubilla, joka lähetettiin suorana lähetyksenä Facebookissa ja YouTubessa. Keikka on katsottavissa myös tallenteena.

Kainuulainen Pekka Kela koki työpajan metodit antoisana tapana luoda uutta musiikkia. Kurssiin kuului neljä kolmen tunnin mittaista kaikille yhteistä sessiota. Kela piti tavasta työskennellä uusien ihmisten kanssa intensiivisesti 20 minuuttia kerrallaan. Kokemus antoi uuden näkökulman laulunkirjoittamiseen ja selkeytti sitä, millä tavoilla musiikkia voi tehdä. Yleensä englanniksi laulava blues-mies oppi kirjoittamaan lauluja myös suomeksi, ja syntyi kappale Obduktio saa odottaa. Kela sai kahden viikon aikana lukuisia uusia lauluideoita ja toivoo, että kurssikavereiden kanssa yhteistyö jatkuisi muodossa tai toisessa myös tulevaisuudessa.

Yhteissessioiden jälkeen kukin osallistuja sai kotisohvalleen Jukka Takalolta yksilöohjausta etänä. Kaksikymmentä vuotta samaa kitaraa soittanut, suomenniemeläinen Wilhelm Jalonen sai alun kappaleeseen Sinä veljeni mun yhdestä työpajan tehtävästä. Tuotteliaalle kirjoittajalle syntyi vauhdilla tekstiä, ja klubilla esitettyyn kuuden minuutin versioon oli tiivistetty alkuperäisestä versiosta 60 prosenttia.

Myös Outi Riikolan kappale Keinutaan syntyi työpajassa. Oulunsalosta kotoisin oleva Riikola kirjoitti tehtävässä tekstin, jossa oli mukana lause ”Keinutuolin päällä viltti, itse on se neulottu”. Lopulta muu teksti sai jäädä, mutta tuosta lauseesta sai alkunsa etäklubilla acapellana kuultu laulu.

”Opin työpajassa, että muilta varastaminen on erinomainen metodi uusien biisien luomisessa. Muuten omat aiheet alkavat helposti kiertää kehää, kun turvautuu liikaa omiin hyväksi havaittuihin juttuihin”, kertoo säynätsalolainen Teini-Tolonen. Työpajan alussa hän huomasi Helsingin Sanomista otsikon Onnellisuuden mitalijuhlat ja tiesi, että siinä on valmis nimi kappaleelle. Melankolista folkia yleensä soittava Tolonen ilahtui, kun erään tehtävän myötä syntyi myös hänelle epätyypillisempi rallateltava juomalaulu.

Haukiputaalta kotoisin oleva Arja Hautala on aiemmin laulanut klassista musiikkia ja tehnyt kappaleita vain muille. Työpajassa syntyi iskelmäballadi Tuhat merta, joka on nyt myös ensimmäinen hänen itsensä esittämä oma kappale. ”Työpajan aikana syntyi paljon tekstejä, jotka kaipaavat sävellystä. Haaveenani on päästä seuraavaksi studiopajaan äänittämään oma laulu.”

Osallistujien kurssipalaute oli kaikilta osin varsin kiittävää. Erityisen hyvän arvosanan sai Jukka Takalo ohjaamisesta ja kurssin hyvää tunnelmaa arvostettiin.

Laulu ottaa kantaa -etälauluklubilla 27.3.2021 esitetyt kappaleet:

Murheen Mies Miettinen – Luolamiehen paluu
Esteri – Jotakin kaunista
Arja Hautala, kitaristi Janne Hautala – Tuhat merta
Reksa Ruosteriiva – Fatass to Badass
Wilhelm Jalonen – Sinä veljeni mun
Pia Leinonen, kitaristi Joni Tiala – Palaa kaskena kansa
Teini-Tolonen – Onnellisuuden mitalijuhlat
Pekka Kela – Obduktio saa odottaa
Outi Riikola – Keinutaan
Ukko Finning – Vaikenen

Seuraavan kerran Laulu ottaa kantaa -toimintaan voi päästä mukaan kesäkuussa, jolloin järjestetään studiotyöpaja osittain etänä ja osittain Kempeleellä 30.5.-11.6. Lue lisää Laulu ottaa kantaa -sivustolta ja hae 14.5. mennessä!

Artikkeli on alunperin julkaistu KSL-opintokeskuksen sivustolla.
Teksti: Anu Korhonen
Kuva: Jukka Takalo haastattelee studiossa Esteriä etäyhteydellä

Työpajan järjesti KSL-opintokeskus ja Työväen Sivistysliitto TSL ry. osana Laulu ottaa kantaa -yhteistyöverkostoa.