Reino Helismaa -palkinto 2019 Paula Vesalalle

TSL:n juhlavuonna 2019 Reino Helismaa palkinto luovutetaan 7. kesäkuuta 2019 Paula Vesalalle. Paula Vesala tuli lauluntekijänä tunnetuksi PMMP-yhtyeen hittibiisien tekijänä. Varsin nopeasti uudelta lahjakkuudelta tilasivat kappaleita Suomen johtavat artistit. Vesala kehittyi näiden tilausten myötä monipuoliseksi ja monet näkökohdat huomioonottavaksi tarinankertojaksi.

#Sivistysliike hengenpimeyttä vastaan - Sivistystyön merkitys sisällissodan jälkeen ja nyky-Suomessa

Seminaari järjestetään 26.2.2019 klo 17–19 Paasitornissa Helsingissä. Tilaisuuden järjestävät Työväen Sivistysliitto, Työväen Arkisto, Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura ja TSL:n Helsingin opintojärjestö. Professori Maria Lähteenmäki alustaa sivistysliikkeen suurmiehen Väinö Voionmaan ajattelusta. Professori Kari Enqvist, tutkija Elina Hakoniemi, sivistysvaliokunnan jäsen ja kansanedustaja Pilvi Torsti keskustelevat tämän päivän sivistyksestä. Moderaattorina on toimittaja Ville Blåfield. Tilaisuuden avaa järjestäjien puolesta Työväen Arkiston johtaja Petri Tanskanen.

Media, sivistystyö ja kansanvalta - Anu Koivunen, Eero Heinäluoma, Jussi Tuulensuu ja Ville Blåfield keskustelemassa Werstaalla 14.2.

Työväen Sivistysliitto TSL ja Työväenmuseo Werstas järjestävät keskustelutilaisuuden mediasta, sivistystyöstä ja kansanvallasta 14.2.2019 klo 18–20 Työväenmuseo Werstaalla Tampereella. Tilaisuudessa pohditaan jakaako propaganda taas kansaa ja mitä sivistyksellä ylipäänsä tarkoitetaan nyky-yhteiskunnassa, ja mikä on median ja sananvapauden rooli tänä päivänä.

Suuren suomalaisen sivistysmiehen Väinö Voionmaan syntymästä 150 vuotta

Jyväskylän Talvi ja työväen sivistysliikkeen tämän päivän toimijat nostavat esiin Voionmaan ajattelua ja sivistyksen merkitystä tämän hetken ”hengenpimeyttä vastaan” 7. helmikuuta järjestettävissä Talven tapahtumissa.

Ville Blåfieldin kirja Hengenpimeyttä vastaan, Puheenvuoroja sivistyksestä, julkistamistilaisuus 5.2.2019

Hengenpimeyttä vastaan, Puheenvuoroja sivistyksestä -kirja luo katsauksen suomalaisen työväensivistystyön historiaan ja sivistysdebatin nykypäivään. Tutkijat, poliitikot, taiteilijat ja yhteiskunnalliset ajattelijat Kari Enqvististä Koko Hubaraan, Ronja Salmesta Eero Ojaseen, Tuomas Nevanlinnasta Anu Koivuseen ja Palefacesta Erkki Tuomiojaan esittävät poleemisia näkemyksiä sivistystyön tilasta ja sivistyksen merkityksestä. Kirjan kustantaja on Edita Publishing Oy, julkaisija Työväen Sivistysliitto TSL.