Rauhaa, lauluja ja musiikin voimaa

to kesäk. 15 12:56:00 2023

Mikä merkitys rauhanlauluilla on vuonna 2023? Voiko musiikilla muuttaa maailmaa? TSL tuo Työväen Musiikkitapahtumaan musiikkia ja puhetta rauhan teemalla.

Työväen Sivistysliitto julkaisee heinäkuussa laulaja-lauluntekijä Minja Kosken uuden rauhanlaulun, joka kuullaan myös Rauhaa, lauluja ja musiikin voimaa -tapahtuman avauksena. Suoratoistopalveluissa julkaistavan kappaleen tuotannossa ovat olleet mukana lahtelainen Lumos-kvartetti ja näyttelijä-muusikko Mikael Saari. Tapahtumassa omaa musiikkiaan esittävät myös Uuna ja Musta koira.

Musiikin ohessa käydään kiinnostava keskustelu rauhanlauluista ennen ja nyt. Aiheesta ovat keskustelemassa Minja Koski, taiteilija Jyrki Siukonen ja toimittaja, tietokirjailija Merja Minkkinen.

Rauhaa, lauluja ja musiikin voimaa

la 29.7.2022 klo 17–18, Sananvapauden lava, Työväen Musiikkitapahtuma, Valkeakoski
Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Minja Koski
Uuna
Musta koira
Rauhanlauluista ja musiikista keskustelemassa Minja Koski, Jyrki Siukonen ja Merja Minkkinen.
Tapahtuman lopuksi kuullaan lisää musiikkia Minjalta.

Rauhaa, lauluja ja musiikin voimaa -tapahtuman lisäksi Minja Kosken rauhanlaulu toimii avaajana myös TSL:n uudelle kanavalle suoratoistopalveluissa. Kanavalla tullaan jatkossa tarjoamaan digitaalisia uusintajulkaisuja Sivistysliiton arkistojen aarteista.

tuottaja Jaakko Suni, Työväen Sivistysliitto TSL
jaakko.suni@tsl.fi, 040 865 7576

viestinnän asiantuntija Minna Virolainen, Työväen Sivistysliitto TSL
minna.virolainen@tsl.fi, 040 192 1465

Tapahtuman tuottaa yhteistyössä Työväen Sivistysliitto TSL, www.tsl.fi ja Työväen Musiikkitapahtuma, www.musarit.fi.

Rauhaa, lauluja ja musiikin voimaa -tapahtuman artistit

Minja Koski

Minja Koski on laulaja-lauluntekijä ja näyttelijä, joka tunnetaan myös artistinimellä M. Hän on julkaissut neljä albumia, joita on huomioitu Emma- ja Teosto-palkintoehdokkuuksin. Koski on yksi Kaj Chydeniuksen luottolaulajista, ja hän on säveltänyt musiikkia myös teatterin tarpeisiin.

Uuna
Laulaja-lauluntekijä Uuna Kainulainen laulaa katkenneista juurista, lähimetsän tuhosta, suon synnyttävästä sudesta, syrjityistä eläimistä ja vielä pystyssä sinnittelevän puun tuomasta lohdusta. Tämän syrjäisen Suomen asukkaan mielen päällä on metsä, sen kaiken nahkaiset asukkaat ja kotipesän järkkynyt rauha. Niiden puolesta täytyy laulaa!

Musta koira
Laulaja-lauluntekijä Musta koira eli Markus Liukkonen sanoittaa lauluillaan ihmismielen valoja ja varjoja. Laulujen lyriikoissa liikutaan kaipuusta johonkin suurempaan aina arkipäivän rakastamisen vaikeuteen. Indie-folk tyyliset laulut ammentavat eri tyylilajeista mm. reggaesta sekä countrysta ja vievät kuulijan syvien tuntojen äärelle antaen kuitenkin toivoa.